mgr Mirosława Siwicka

Szkolenie dla trójboju siłowego

Szkolenie dla trójboju siłowego

Czym jest trening równoczesny dla sportowców trójboju siłowego? To połączenie takich sesji treningowych, które łączą w sobie ćwiczenia wytrzymałościowe oraz ćwiczenia oporowe. Dla przykładu może to być podnoszenie ciężarów i jazda na rowerze, podnoszenie ciężarów i pływanie, podnoszenie ciężarów i bieganie. Ważne jest to, aby wszystko odbyło się w tym samym programie treningowym, tego samego dnia. Nie każdy potrafi w prosty sposób do tego podejść, dla wielu taki trening jest dużym wyzwaniem. Tak naprawdę istotne jest to, aby nauczyć się równoważyć trening cardio i trening siłowy. Dziś postaramy się wyciągnąć odpowiednie wnioski z badań, by przekonać się, czy dla trójboistów siłowych postawienie na trening równoległy jest dobrym rozwiązaniem, a jeśli tak, to na co on może wpływać.

Chcąc najprościej wytłumaczyć kwestię treningu równoległego – podnoszenie ciężarów poprawia przerost i siłę, kardio z kolei poprawia zdolności metabolizmu tlenowego. Według określonych definicji trening wytrzymałościowy jest powtarzającym się lub ciągłym wysiłkiem fizycznym, który obejmuje przede wszystkim masę ciała i grawitację, jako opór, który wykorzystuje metabolizm tlenowy, by móc wykonać określoną pracę. Trening fizyczny oporu polega na przemieszczaniu ładunków zewnętrznych przez przestrzeń z określonymi wzorami ruchu, tak, by budować lub utrzymać masę mięśniową, poprawiając przy tym siłę lub zwiększając moc. Tak określają treningi poszczególne definicje.

Patrząc na cały proces treningu równoległego prawdą wydaje się być stwierdzenie, że połączenie ze sobą tych dwóch jednostek treningowych, może przynieść rewelacyjny skutek, jaki pozwoli zawodnikowi w trójboju siłowym osiągnąć zamierzone efekty i postawione cele. Jeśli chcemy szybciej biegać, wiadomo iż więcej musimy postawić na treningi kardio, ale w połączeniu z siłowymi ćwiczeniami da dużo lepsze efekty, gdyż wzmocnimy mięśnie naszych nóg. Podobnie, jeśli chcemy osiągnąć lepsze wyniki w przysiadzie, bieganie pozwoli uzyskać dużo lepsze efekty, jako dodatkową jednostkę treningową. Im bardziej jesteśmy wyszkoleni w danych umiejętnościach, zarówno w sile, jak również i w wytrzymałości, tym lepsze będą tego efekty.

Zwiększenie siły i rozmiaru mięśni, a kardio…

Każda osoba trenująca na siłowni chce osiągać coraz to lepsze wyniki, chce coraz lepiej wyglądać i podnosić coraz to większe ciężary. Im większy ciężar, tym większe wzmocnienie i siła. Progres na treningach to podstawa, by móc budować mięśnie. Jak się zaś do tego wszystkiego ma kardio? Czy wykonywanie przy treningu siłowym jazdy na rowerze, czy biegania na bieżni ma w ogóle jakikolwiek sens?

Wyniki badań

Jednymi z badań przeprowadzonych na grupie osób wykonujących określone ciągi ćwiczeń siłowych w połączeniu z treningami cardio pokazały nam niezwykle ciekawe informacje. Niektórym mogłoby się wydawać, iż patrząc na wyniki, trening równoległy nie poprawił siły tak, jak trening siłowy. Nie do końca jest to prawdą, gdyż trening siłowy grupowy rozpoczął się dopiero na wyższym poziomie siły, niż w przypadku grupy równoległej. Patrząc na stopień i tempo poprawy siły w dwóch grupach, niewiele się on między sobą różnił. Inne wnioski pokazują, iż trening siłowy u niewytrenowanych osób przez okres około 10 tygodni może nie zmniejszyć wcale VO2 max, bo po treningu siłowym także może poprawić się ten parametr i to znacząco.

Inne badania pokazały, że również połączenie ze sobą dwóch rodzajów treningu przyczynia się znacząco do wzrostu rozmiaru mięśni, ale i do niższej siły ciała. Trening typowo siły powoduje zaś spadek liczbowy VO2max. Hipertrofia dolna, siła i poprawa mocy są największe u osób wykonujących tylko trening siłowy, a wzrost VO2Max poprawia się u osób trenujących siłowo i wytrzymałościowo. Co więcej, ćwicząc dwa rodzaje treningu traci się więcej tkanki tłuszczowej. Jeśli chodzi o hipertrofię i siłę, to na pewno sam trening siłowy okazuje się tutaj mieć zasadnicze znaczenie.

Według określonych wykresów widzimy dokładnie, że im więcej mamy dni w tygodniu podciągów wytrzymałościowych, tym większe jest prawdopodobieństwo, że ilość pozyskanych mięśni, jak również i poprawa siły zostaną zmniejszone. Im dłuższy zaś czas trwania treningów wytrzymałościowych, tym mniejsza poprawa wielkości siły.

I choć nie mamy 100% pewności jak naprawdę wygląda kwestia treningów równoległych, to większość pokazanych danych wskazuje, iż mają one znaczący wpływ i to pozytywny na efekty odbytych treningów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
mgr Mirosława Siwicka
Autor artykułu: mgr Mirosława Siwicka
Podolog z wieloletnim doświadczeniem, na co dzień wraz z mężem prowadzi zdaniem wielu pacjentów najlepszym gabinet podologiczny w centrum Warszawy.

Brak komentarzy, dodaj jako pierwszy!

Your email address will not be published.